Onderstal Uitvaartzorg
 06 - 290 249 10

Onze werkwijze

Kennismakingsgesprek / voorregeling

Steeds vaker merken wij dat mensen het prettig vinden om vooraf wensen kenbaar te maken en kennis met elkaar te maken. Tijdens dit gesprek, wat vaak wat meer informeel is, bespreken we alle zaken omtrent de uitvaart. Wij luisteren naar uw wensen en geven hierin advies of inspiratie. U bent uiteindelijk degene die beslist, maar op deze manier heeft u alvast een duidelijk beeld van de mogelijkheden die wij kunnen aanbieden.

Ook kunt u op deze manier meerdere uitvaartverzorgers met elkaar vergelijken. Tenslotte maakt de uitvaartverzorger, wanneer het moment daar is, een week onderdeel uit van uw gezin, uw familie. Het is dan fijn wanneer er onderling een 'klik' is met elkaar. Dit is namelijk een belangrijke eerste stap in de rouwverwerking. Ook geeft een kennismakingsgesprek rust voor als het moment straks daar is; het voorkomt het moeten nemen van belangrijke beslissingen in een relatief korte tijd.

U ontvangt van ons een duidelijk overzicht van de wensen die besproken zijn en de te verwachten kosten die hierbij horen. Zo voorkomt u verrassingen achteraf en weet u precies waar u aan toe bent. Wilt u een kennismakingsgesprek met ons? Neem dan gerust contact met ons op. Uiteraard is dit gesprek kosteloos en geheel vrijblijvend.


Regelgesprek na overlijden

Wanneer het overlijden van uw dierbare bij ons is gemeld, zal de uitvaartverzorger Freddy Onderstal bij u thuis komen voor het regelgesprek. Tijdens dit eerste gesprek zullen de meest belangrijke zaken met u worden besproken;

  • Welke kleding krijgt de overledene aan?
  • Waar zal de opbaring plaatsvinden? Thuis, in een uitvaartcentrum of elders?
  • Welke kist zal er worden gebruikt? 
  • Waar en wanneer is de uitvaart? Dit zal ook direct worden vastgelegd.
  • Hoe worden mensen op de hoogte gebracht van het overlijden? Via een (rouw)kaart, een advertentie in de krant en/of andere middelen hiervoor?
  • Welke tekst en/of gedicht en welke namen komen er op de kaart of in de advertentie?
  • Welk soort rouwvervoer gaan we gebruiken? Een rouwauto, koets of bijvoorbeeld een uitvaartbus? 


Tevens zullen we in het kort bespreken hoe we met elkaar de afscheidsdienst vorm gaan geven. Wie zou er willen spreken? Wilt u muziek draaien tijdens de dienst en zo ja, welke? Is er behoefte aan een levensverhaal? Wij werken vaak samen met een ritueelbegeleidster, Marian van Til (www.liefdevol.net). Zij schrijft levensverhalen en gedichten, specifiek voor uw dierbare.

U kunt hier alvast met elkaar over nadenken. Tijdens een gesprek later in de week gaan we met elkaar de afscheidsdienst echt vormgeven en valt alles op zijn plaats. 

Tevens zullen wij u vertellen wat u in de dagen voorafgaand aan de uitvaart van ons kunt en mag verwachten. Is uw dierbare bijvoorbeeld thuis opgebaard, dan bespreken we wanneer wij langskomen voor de controle van de opbaring. Zijn er kaarten besteld, dan bespreken we wanneer wij deze komen brengen of wanneer deze worden verstuurd (dit kunnen wij ook voor u verzorgen).


Omgaan met verlies bij kinderen

Als er een dierbare overlijdt, brengt dit veel emoties met zich mee. Niet alleen bij u als volwassene, maar ook bij de kinderen die betrokken zijn. Het is van essentieel belang dat kinderen het verlies goed verwerken op een manier die bij hen past. Het is vaak lastig om beslissingen te nemen voor de kinderen en het kan veel vragen (bij u) oproepen; nemen we de kinderen wel of niet mee naar de uitvaart? Laten we hen vooraf nog afscheid nemen? Wat moet ik als volwassene tegen hen zeggen of hoe leg ik uit wat er gebeurd is of gaat gebeuren?

Naast het reguleren van eigen emoties, moet u ook hier nog over nadenken. Soms is het fijn om hier wat hulp bij te krijgen. Wij kunnen u die ondersteuning bieden. Dit maakt standaard deel uit van onze dienstverlening, ook omdat wij dit belangrijk vinden. 

Een afscheid is heel persoonlijk, iedereen maakt zijn eigen keuze. We kunnen daarom niet op alles een antwoord geven, maar we kunnen wel helpen de beslissing te nemen die uiteindelijk goed voelt (voor iedereen). Merkt u dat uw (klein)kinderen behoefte hebben aan meer begeleiding of een persoonlijk gesprek, dan kunnen wij u en uw (klein)kinderen hierin begeleiden. Vraag ons gerust om de mogelijkheden hierin. Ook hierbij geldt; wij adviseren, maar u maakt de uiteindelijke beslissing. 

Wij leveren ook het boekje 'Dag Lieve...'. Hierin kunnen kinderen lezen wat er allemaal gebeurt in, voor hen, begrijpelijke taal. Daarnaast kunnen kinderen hierin persoonlijke herinneringen en/of boodschappen opschrijven, foto's plakken enz. Het boekje is te bestellen op onze website.


Nazorg

Ons 'werk' stopt niet na de afscheidsplechtigheid.

In de weken na de uitvaart zullen wij u nogmaals bellen om een afspraak te maken voor een nagesprek bij u thuis. Dit uiteraard alleen indien u dit wenst. 

We kijken samen terug op de afscheidsplechtigheid. Hoe heeft u dit ervaren? Hoe kijkt u terug op onze dienstverlening in het algemeen? Ook bespreken we hoe het met u gaat en hoe u verwacht om te gaan met het rouwproces. Heeft u hier bijvoorbeeld meer professionele hulp bij nodig, dan kunnen wij u hiermee in contact brengen. Ook wanneer wij tijdens het gesprek met u merken dat u wellicht extra hulp nodig heeft, zullen wij dit aangeven en bespreekbaar maken. Geen mens is hetzelfde, geen afscheid gelijk en dus gaat ook iedereen anders om met de rouwverwerking. Onthoudt dat dit helemaal niet 'gek' of 'vreemd' is. Het is juist goed om dit bespreekbaar te maken en aan te geven waar u tegenaan loopt of waarbij u ondersteuning kunt gebruiken.

U ontvangt van ons een praktische nazorggids waarin in begrijpelijke taal is beschreven wat u nog zou moeten of kunnen regelen. Na de aangifte van overlijden bij de gemeente, welke wij voor u verzorgen, ontvangen sommige instanties zoals Belastingdienst of ziektekostenverzekeraar hiervan automatisch bericht. Zijn er nog lopende abonnementen of staat er nog een auto op naam van de overledene, dan moet hier iets mee gebeuren. Ook zal er belastingaangifte moeten worden gedaan. Dit soort praktische tips en ook de aanwijzingen hierbij, staan beschreven in deze gids. Uiteraard bieden wij ook hierbij onze volledige ondersteuning aan.

Tijdens ons gesprek zullen we ook samen de factuur bespreken. We laten u zien hoe deze is opgebouwd en wat er aan bod is gekomen. Door onze transparante werkwijze zult u zien dat alles tot in detail is beschreven.

Vanzelfsprekend kunnen we altijd in contact blijven met elkaar. Heeft u in de toekomst behoefte aan onze ondersteuning of wilt u een gesprek met ons, dan mag u ons altijd benaderen.